Gå til lyse.no ›

Demo:Lyse

Meny
Kando

Dagfinn Wåge

Leder FoU & Innovasjon | E-post
Dagfinn har mer enn 15 års erfaring med FoU, innovasjon og produktutviklingsarbeid i selskaper som Lyse, Altibox og Telenor. I Lyse Energi er hovedansvaret knyttet til FoU-prosjekter, prototyping, patentering, forretningsutvikling og pilotprosjekter.
Kando
Etter et par dager på CES 2014 er det mange nye inntrykk jeg har blitt truffet av, enten det er foredrag, de mange utstillerne, eller de store selskapenes keynotes. Særlig keynotes er nyttige for å få et inntrykk av hva som kommer og hva de store fokuserer på.

Sonys nye direktør trakk tirsdag morgen fram det japanske uttrykket “kando” for å forklare Sonys ledestjerne i alt de nå gjør. “Til og med økonomene i Sony skal tenke “kando” og bidra til å gi kundene en wow-opplevelse” sa Kazuo Hirai.

Så hva er nå dette “kando”? Uttrykket ble på engelsk forklart som “the ability to move the  emotional feelings and create wow-effect”, eller på norsk: det å spille på de  følesesmessige strengene og begeistre kundene. 

Det jeg oftest husker best fra slike keynotes, er når jeg får presentert produkter jeg lenge har ønsket meg, men som så langt ikke har eksistert. Og hos Sony opplevde jeg nettopp dette når de presenterte sitt nye produktportfølge ”Life Space UX”. Dette er en 4K prosjektorer som kan vise store og klare bilder på alt fra vegger, tak eller gulv. Tenk å kunne koble sammen hele rom gjennom en vegg i stuen, helt uavhengig av avstand? Eller tenk å se på stjernehimmelen i Suldal eller nordlyset over Tromsø i taket på soverommet? Man kan bli filosofisk av mindre .

I vår avdeling tenker vi også at nye former for nærvær kan realiseres med slik teknologi og kunne gi stor opplevd nytteverdi. Men det krever selvsagt en infrastruktur som kan bære slike båndbredder. Og heldigvis er den enten nær eller inne i de fleste boliger i Rogaland - også i Suldal. 

Denne prosjektoren kommer sammen med små 4K kamera sommeren 2014, og vi håper på å få teste ut mulighetene på fiberbredbånd! Denne teknologien er nok i dyreste og i største laget for å brukes i et massemarked, men på sikt kan dette bli tilgjengelig for flere. Men som mulighetsskaper er Life Space UX definitivt et spennende produkt. 

Sony er et selskap som består av mange ulike forretningsområder, og vi har undret oss over hvorfor de ikke har samkjørt disse større grad tidligere. Men dette endres nå, og deres produkter vil framover henge mer sammen. Særlig nedslagsfeltet for spill utvides nå til andre enheter enn PS4. Alt fra musikk, film og spill går blir nå tilgjengelig på alle skjermer.

Vi i innovasjonsavdelingen kjenner oss godt igjen i “kando” og tror at den retningen Sony nå tar både er spennende i forhold til innovasjon, og bra for kundene.

 

Foto: Sony
Mer info: http://www.sony.net/Products/4k-ultra-short-throw/ 

 

Siste blogginnlegg